Helpt jou met je online training maken – voor coaches & experts

Didactiek Trainen

5 Onmisbare didactische online technieken

Eerst even dit… 

Hey online Professional, als jij dit leest, dan weet ik dat je net zo’n fan bent van online leren als ik. Laten we eerlijk zijn: niet alle online trainingen zijn hetzelfde toch? In deze blog mijn vijf onmisbare online didactische technieken. 

1. Faciliteer actief leren

Actief leren gaat veel verder dan het simpelweg aanbieden van kennis. Hoe maak je de leerervaring interactief? 

Simpel: door je deelnemers aan het werk te zetten! Dat kan variëren van kleine quizzen na elk onderdeel tot het uitvoeren van projecten die de stof in de praktijk brengen. Wist je dat we 50% meer onthouden wanneer we het geleerde meteen in de praktijk toepassen? Kortom, maak je training interactief en je deelnemers zijn je dankbaar. 

2. Microlearning

Even serieus: Heb jij de aandachtsspanne van een goudvis? 

Spoiler: dat hebben we eigenlijk allemaal. Daarom is microlearning zo welkom.

Microlearning gaat om het leveren van inhoud in kleine, hapklare brokken. Waarom is dit fijn? En hoe implementeer je het? 

Stel je voor: je hebt een video van 45 minuten of een tekst van 20 pagina’s. Gaap toch? Wat als we diezelfde info opsplitsen in hapklare brokjes van 5 minuten? Bingo! 

Dat is microlearning. Het gaat erom dat je complexe informatie opsplitst in kleinere, makkelijk te verteren delen. Hierdoor behoud je de focus. En daardoor leer je iets zonder dat je halverwege de aandacht verliest.  

3. Gamification voor betrokkenheid 

Waarom zou leren saai moeten Zijn? Level Up met gamification! 

Heb je ooit zó in spel gezeten dat je de tijd compleet vergat? Wat als ik je vertel dat je hetzelfde bereikt met je online training?  

Het gebruik van spelelementen verhoogt de betrokkenheid en motivatie van je deelnemers. Welke gamification-technieken werken het beste? 

 
Gamification is niet zomaar een trendy buzzwoord

Het is een benadering die leren verandert in een ervaring die net zo boeiend is als je favoriete spel. En nee, je hoeft geen game-designer te zijn om dit te doen.  

Of je nu badges, punten, of levels gebruikt, de kern is dat je elementen toevoegt die de betrokkenheid stimuleren en mensen belonen voor hun inzet en vooruitgang.  

Denk aan deze technieken in je LMS :
  • Badges en Certificaten: Beloon deelnemers met badges of certificaten wanneer ze een bepaald niveau behalen of een bepaalde vaardigheid onder de knie hebben. Dit geeft een tastbaar gevoel van voldoening en motiveert om verder te gaan. 
  • Leaderboards: Stimuleer een beetje vriendelijke competitie met leaderboards. Niets is motiverender dan een beetje onderlinge strijd, toch? 
  • Punten en levels: Door punten te geven voor voltooide opdrachten of behaalde resultaten kunnen deelnemers een ‘level up’ gaan. Hierdoor worden ze uitgedaagd om actief deel te nemen en hun voortgang te volgen. 
  • Mijlpalen en prestaties: Zet belangrijke prestaties in de spotlight door het gebruik van mijlpalen. Dit werkt ook als een perfecte manier om feedback te geven en de leerdoelen duidelijk te maken. 
  • Verhaalelementen: Voeg een storyline toe aan je leermateriaal om deelnemers verder in de stof te trekken. Wie wil er nu niet de held van zijn eigen leeravontuur zijn? 
De kern van gamification 

De kern is dat je elementen toevoegt die de betrokkenheid stimuleren en deelnemers belonen voor hun inzet en vooruitgang. Dit geeft verhoogde motivatie, betere retentie van de stof, en een algeheel leukere leerervaring. 

4. Gepersonaliseerd leren: Geen copy-paste, wel maatwerk 

We hebben allemaal een andere smaak als het op koffie aankomt, toch? Sommigen houden van een sterke espresso en anderen willen een latte macchiato met een extra shot vanille. Net zo hebben je deelnemers verschillende ‘smaken’ als het om leren gaat. 

Leerstijlen: One size fits none 

De sleutel tot effectief gepersonaliseerd leren is kennis over verschillende leerstijlen. Of je nu te maken hebt met visuele leerlingen die gedijen op infographics en video’s, auditieve leerlingen die baat hebben bij podcasts en discussie, of kinesthetische leerlingen die het beste leren door te doen. Het identificeren en toepassen van diverse leerstijlen is key! 

Mix It Up 

Een effectieve manier om te zorgen voor een breed scala aan leerervaringen is door je leermateriaal te ‘mixen’. Gebruik tekst voor de lezers, video’s voor de visueel ingestelden, interactieve oefeningen voor de doeners en discussiefora voor de communicators. Door verschillende formats te gebruiken, zorg je ervoor dat elke deelnemer de kans krijgt om de stof op een manier te verwerken die bij hem of haar past. 

Data-analyse: meer dan cijfertjes 

Ja, data-analyse is je vriend, maar het gaat verder dan het simpelweg verzamelen van gegevens. Het gaat om het interpreteren van die data om inzicht te krijgen in hoe je trainingmateriaal aankomt bij de deelnemers. Met deze inzichten pas je de training aan. Niet alleen aan de groep maar ook aan de individuele leerbehoeften 

Denk hierbij aan: 

  • Voortgangstracking: Houd bij hoe snel deelnemers door het materiaal gaan. Krijg inzicht in welke onderdelen (te) makkelijk of (te) moeilijk zijn. 
  • Quizzen en testen: De resultaten geven je een goed beeld van welke onderwerpen goed worden begrepen en welke extra aandacht nodig hebben. 
  • Interactie: Hoe vaak en op welke manier maken deelnemers gebruik van interactieve elementen, zoals discussiefora. Dit geeft je inzicht in hun betrokkenheid en leerstijl. 
  • Feedback: Directe feedback van deelnemers kan worden geanalyseerd om algemene trends te identificeren, bijvoorbeeld op welke gebieden de training verbeterd kan worden. 

5. Feedbackloops – voortdurende verbetering 

Oké, je bent trots op je training. Stop met jezelf op de schouder te kloppen! We zijn nog niet klaar; tijd voor feedback! 

Feedback is niet zomaar een ‘nice-to-have’; het is de kern van elk leerproces. Hoe ontwerp je effectieve feedbackloops? 

Het implementeren van effectieve feedbackloops is niet alleen een best practice; het is een noodzaak. Feedback helpt deelnemers inzicht te krijgen in hun prestaties. En het geeft jou zicht op waar er verbeterd moet worden. Hoe ontwerp je opbouwende feedbackmechanismen die niet alleen informatief zijn maar ook motiverend. 

We hebben het hier niet over een eenmalige enquête aan het eind van een training. Het gaat over continue feedbackloops. 

Hoe werkt dat dan? 
  • Directe respons: Geef direct feedback na quizzen of oefeningen. Dit helpt deelnemers direct te begrijpen wat ze goed of fout hebben gedaan. En motiveert ze om door te gaan. 
  • Peer-to-peer feedback: Moedig interactie aan tussen deelnemers. Ze leren niet alleen van jou maar ook van elkaar. Dit is goud waard voor het leren van ‘soft skills’ zoals communicatie en samenwerking. 
  • Self-assessment: Laat deelnemers hun eigen werk beoordelen. Hierdoor reflecteren ze op hun prestaties en worden ze meer bewust van hun eigen leerproces. 
  • Trainer-evaluatie: Een persoonlijke beoordeling door de trainer biedt gedetailleerd inzicht en geeft specifieke aanknoping voor verbetering. 
  • Periodieke check-ins: Maak tijd voor periodieke evaluatiemomenten waar je het algemene leertraject bespreekt. Hierdoor kunnen zowel de trainer als de deelnemer koerswijzigingen doen waar nodig. 

Het ontwerpen van deze feedbackloops vraagt aandacht. Het resultaat is een krachtige leerervaring die motiveert en inzicht geeft.  

Tot slot

Oké, het is geen hogere wiskunde om een online training te maken. Maar om er een te maken die echt impact heeft? Dat is een ander verhaal. De genoemde technieken lijken simpel. En dat zijn ze ook. Het zijn alleen geen nice-to-haves. Je moet ze ook doen als je wilt dat je deelnemers echt iets leren en betrokken zijn. 

Dus, de vraag is niet of je deze technieken kunt implementeren. De vraag is, kun je het je veroorloven om dat niet te doen? 

👉 Actie: Neem vandaag nog één van deze tips en pas deze toe in je volgende training. Meet het verschil in deelnemersbetrokkenheid en –resultaten. En deel het in de reacties hieronder. Omdat de beste manier om te leren, is door te doen! 

Deel jouw ervaringen en tips in de reacties! Heb je aanvullingen?

Dus….stel jezelf de vraag: zijn jouw online trainingen zo effectief als ze zouden kunnen zijn? Twijfel je? Verbeter je training! 

Let op de volgende blog! Die gaat over interactie in online training.  Tot die tijd, blijf groeien en blijf leren.

Groet,

Natalie

Populair

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *