De lerende professional Didactiek Trainen

De meest gemaakte fouten bij online training

Om tien voor half acht s ’avonds zat ik klaar achter mijn bureautje. Ik had me geïnstalleerd achter mijn pc, headset op en mijn beeld en geluid getest. Ik was klaar voor de training die om half acht zou beginnen.  

Maar om half acht deed de link naar zoom niets, ik kwam er niet in, wat ik ook probeerde. Omdat ik zo graag die training wilde volgen deed ik ruim drie kwartier moeite om er toch nog in te komen. Via verschillende laptops en tablets. Het mocht niet baten.  

Ook de trainer was op geen enkele manier bereikbaar. Om te vragen of de oorzaak toch niet aan die kant lag.  Maar ja, onbereikbaar, een muur, ik kon nergens terecht. Uiteindelijk heb ik het maar gelaten en mijn verlies genomen. En dit was een topper in het vak. Aan die expertise over het vakgebied lag het niet. 

Herkenbaar?  

Verwaarlozing van de techniek en de zorg voor je deelnemers daarin is één van de meest voorkomende missers in online training. 

Zo’n vervelende ervaring heeft enorme invloed op het leren. En het doet iets met de relatie die de deelnemer met je heeft. Ook niet goed voor je PR. Dat wil je voorkomen. 

Hier zijn er nog een paar.  

Komen ze: 

Onvoldoende interactie 

Eenrichtingscommunicatie. De trainer praat en de deelnemers luisteren alleen maar. Trainingen dienen interactief zijn om de aandacht en betrokkenheid te behouden. Daarmee bevorder je het leren.  

Te veel informatie 

Het overladen van je deelnemers met informatie. We hebben het over dat je gewoon al je kennis uitstort over je deelnemers. Dit fenomeen heet ‘information overload’ en zorgt voor mentale overbelasting. Dat maakt het moeilijker om te onthouden wat er is geleerd.  

Geen duidelijke structuur 

Online training moet een duidelijke structuur hebben, net zoals een fysieke live training. En natuurlijk goed gedefinieerde leerdoelen en een logische volgorde van onderwerpen.  

Verwaarlozing van de techniek 

Daar is die!   

Technische problemen verstoren de leerervaring. Een slechte audio- of videokwaliteit, evenals een onbetrouwbaar platform, verminderen de effectiviteit van je training.  

Niet aangepast aan online leren 

Trainingsmateriaal dat ontworpen is voor fysieke training is niet altijd 1 op 1 bruikbaar voor online training en online platforms. Het moet veelal aangepast.  

Gebrek aan persoonlijk contact 

Als je online geen relatie opbouwt met je deelnemers is er gebrek aan betrokkenheid en daardoor onvoldoende motivatie.  

Onduidelijke instructies en verwachtingen 

Als deelnemers niet precies weten wat ze moeten doen of wat je van ze verwacht, raken ze snel gedemotiveerd. Ze haken af, ze zijn er niet meer bij. 

Onvoldoende feedback en begeleiding 

Feedback is onmisbaar voor het leerproces. Zonder regelmatige en constructieve feedback leren deelnemers niet. En ze kunnen zich ook niet verbeteren.  

Geen variatie in trainingsmateriaal 

Het gebruik van slechts één type content, zoals alleen tekst of video, geeft verveling. Een mix van verschillende soorten materiaal houdt de training boeiend.  

Niet ingaan op verschillende leervoorkeuren 

En nee, dan heb ik het niet over leerstijlen, die zijn inmiddels achterhaald. Wel hebben we leervoorkeuren en allerlei manieren om ons geheugen te faciliteren. Want daarin schuilt wel een groot deel van ons vermogen om te leren en nieuwe informatie te verwerken. Een effectieve online training houdt rekening met leervoorkeuren en in ieder geval met hoe ons geheugen werkt. 

Niet testen van het trainingsmateriaal  

Het is nodig om je training vooraf te testen. Je wil technische problemen, onduidelijkheden in de inhoud en andere problemen aan het licht te brengen en oplossen.  

Niet updaten van inhoud 

De wereld verandert snel, trainingsmateriaal raakt ook snel verouderd. Het is belangrijk om de inhoud regelmatig te herzien en te updaten.  

Gebrek aan motivatie 

Zonder duidelijke mijlpalen of beloningen verliezen deelnemers hun interesse. Motivatie kan worden verbeterd door gamificatie-elementen of het stellen van duidelijke doelen.  

Hoeveel missers maak jij nog? Heb je er al een paar in beeld welke aandacht nodig hebben? Het zijn ‘maar’ kleine onderdelen van je gehele training een aanpak. Ze hebben een grote invloed op de algehele ervaring en het leren. Vermijd daarom deze valkuilen. 

Herken je er één of meer? 

Geen zorgen. Stap 1 in verbeteren is het herkennen en erkennen!  

Hoe verder? Ik zou zeggen, draai de missers om! 

Of plan een adviesgesprek met mij. Ik ben benieuwd waar jij tegenaan loopt. En of ik je daarmee kan helpen. Ik geef je sowieso advies. 

Dat gesprek plan je door te klikken op deze link.

En onthoud, een dag geen fouten gemaakt, is een dag niet geleerd!

Lieve groet,

Natalie

Populair

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *