Helpt jou met je online training maken – voor coaches & experts

Didactiek Trainen

Hoe maak je jouw online training interactief?

Klik, zucht, hoera: De Rol van interactie in online training 

Heb je in een online training ooit op de “play” knop gedrukt en vervolgens moeite gehad om je aandacht erbij te houden?   

In deze blog neem ik je mee in de ervaring van Anna met online training. Je ziet wat er misgaat als interactie ontbreekt. Dat belemmert het leren. Tot slot wat tips waarmee je jouw online training tot leven brengt.  

In een kleine kamer, het blauwe licht van een laptopscherm. Anna staart. Een monotone stem vult de lucht. “Slide 34 van 102,” zegt een stem. Anna’s vinger zweeft boven de ‘Verlaten’ knop. Maar dan, een sprankje hoop—een pop-up. “Interactieve oefening start nu.” 

Ah, interactie: De missing link 

Anna klikt. De droogheid vervaagt; het ritme van het leren verandert. Ze is nu niet alleen een toeschouwer; ze is een deelnemer. In een zee van digitale gezichten ziet ze een glimlach. Niet alleen haar glimlach, ieders glimlach. 

Waarom jij dit als (startende) online professional, dit moet weten 

Interactie is als dat onverwachte gitaarloopje in een rustig nummer. Het schudt je wakker, dwingt je om op te letten. Polls, quizzes, Q&A-sessies—ze brengen de groove terug in het leerproces. 

Het is niet moeilijk 

Mensen houden van een goede uitdaging. Net als een pittig akkoord in een muziekstuk, prikkelt een interactieve opdracht de geest. Leer, speel, herhaal.

De kracht van de groep: Samen sterker 

Een ensemble klinkt altijd voller dan een solo. Door interactie voelt iedereen zich deel van iets groters.  

Welke tools zijn er voor interactie? 

Van gamification-apps tot interactieve webinars—de mogelijkheden zijn eindeloos. Dus plug die elektrische gitaar in en laat het concert beginnen. 

En zo, terug in haar kleine kamer, voelt Anna iets wat ze lang niet heeft gevoeld. Ze is betrokken, ze is gemotiveerd, en het meest verbazingwekkende? Ze wil meer. En dat, beste trainers, is interactie. 

De encore in je opleidingsconcert 

Anna’s vingers dansen op haar toetsenbord. Ze is klaar voor de volgende act. Ze heeft gehoord over tools, maar welke zijn de echte headliners? 

Laat je slides schitteren: PowerPoint met pit 

Wie zegt dat slides saai moeten zijn? Met geanimeerde overgangen en ingebouwde quizzes is PowerPoint niet langer de drummer die je amper hoort; het is de leadgitarist die een solo rockt. 

Speel de juiste noten: Kahoot voor interactie 

Anna tikt, denkt en scoort. Met Kahoot voelt elke vraag als een toonladder die ze moet beklimmen. Fouten? Die zijn er om van te leren, net zoals een valse noot in een jam-sessie. 

Voel de beat: Zoom breakout rooms 

“Ga naar kamer 3 voor een groepsdiscussie,” zegt de trainer. Anna klikt en—bam!—ze is omringd door nieuwe gezichten. Samen brainstormen ze alsof ze een nieuwe hit componeren. 

De Kahoot-kraker: Vragen die als gitaarlicks klinken 

Anna staart naar haar scherm. Een nieuwe vraag verschijnt, kleurrijk en levendig. Ze voelt de spanning, net als het moment voordat een gitaarsolo losbarst. Ze klikt op het juiste antwoord. Ja! Een punt voor haar! Kahoot is niet zomaar een quiz-tool, het is een ritmische ervaring die je bij de les houdt, net zoals de drummer in een rockband. 

Tip: Gebruik de podiumfunctie voor wat competitieve sfeer 

Stimuleer je deelnemers door ze naar het podium te laten klimmen voor extra erkenning. Niets geeft meer voldoening dan die paar seconden roem! 

Mentimeter magie: Stemmen als een koor van engelen 

Een woordenwolk vult Anna’s scherm. Ze ziet woorden verschijnen en verdwijnen, groeien en krimpen, net alsof ze in een live concert zit en de menigte hoort reageren. Met Mentimeter worden haar gedachten en die van anderen samengesmolten tot een harmonieus koor. Het is als stemmen, maar dan met de impact van een hele fanclub. 

Tip: Maak gebruik van de quiz- en vraagopties voor een dynamische ervaring 

Mentimeter is niet beperkt tot woordenwolken; het biedt een scala aan vraagtypes om je publiek te boeien. Denk aan meerkeuzevragen, schaalvragen en open vragen voor die diepe, reflecterende noten. 

Interactieve video’s: De DJ van de educatieve wereld 

Anna klikt op ‘Play’. Maar dit is geen gewone video. Ze pauzeert, kiest een optie, en de video verandert. Ze is niet zomaar een toeschouwer; ze is een DJ, mixend en matchend door het leermateriaal. Interactieve video’s stellen haar in staat om haar eigen remixed leerervaring te creëren, en dat voelt bijna als een kunstwerk. 

Tip: Gebruik vertakkende scenario’s voor die extra flair 

Interactieve video’s kunnen worden ontworpen met verschillende vertakkingen, waardoor de kijker kan kiezen welke informatie hij of zij wil verkennen. Het is als het toevoegen van een vleugje improvisatie aan een anders gestructureerde set. 

…Interactieve video’s stellen Anna in staat om haar eigen remixed leerervaring te creëren, en dat voelt bijna als een kunstwerk.  

Van solo naar symfonie: forum voor follow-up 

Na de training houdt de muziek niet op. Anna opent het forum en ziet een kanaal speciaal voor haar training. De vragen en antwoorden stromen binnen als coupletten en refreinen in een eindeloos lied. Anna scrolt door het forum, elk draadje een nieuwe beweging in een uitgebreide symfonie. Ze leest, reageert, en voelt de ideeën opkomen als noten op een bladmuziek. 

Anna leunt achterover. Ze heeft nieuwe tools ontdekt, elke tool een instrument in haar orkest van leren. De muziek? Die speelt door, luider en mooier dan ooit tevoren. 

Een goed discussieforum is niet zomaar een plek voor vragen; het is een ruimte waar iedereen een instrument bespeelt in het grote orkest van kennisuitwisseling. 

Tip: Faciliteer en begeleid de discussies voor een harmonieuze melodie 

Als facilitator kun je de richting van de discussie sturen, net zoals een dirigent zorgt voor harmonie in een orkest. Stel verdiepende vragen, voeg aanvullende bronnen toe, en zorg voor een gestructureerde, waardevolle dialoog. 

Tips voor implementatie 

…Het is als het toevoegen van een vleugje improvisatie aan een anders gestructureerde set. Dus hoe breng je deze elementen samen in je eigen ‘educatieve symfonie’? Laten we eens kijken naar wat praktische tips om dat te doen. 

Start klein maar krachtig 

Je hoeft niet je hele training in één keer om te gooien om interactie toe te voegen. Begin met één module of les en experimenteer daarmee. Als het werkt, geweldig—rol het dan verder uit! 

Ken je publiek 

Weet je nog, die discussieforums? Die zijn niet voor iedereen. Sommige deelnemers voelen zich misschien meer op hun gemak met een quiz. Terwijl anderen misschien juist de diepte in willen gaan in een discussie. Pas je interactieve elementen aan op je doelgroep. 

Wees creatief en consistent 

Een beetje creativiteit doet wonderen voor de betrokkenheid. Maar let op: te veel verschillende soorten interacties zijn verwarrend. Vind een fijne balans tussen vernieuwing en consistentie. 

Meet en evalueer 

Het mooie van online tools? Ze zijn vaak ook uitstekend in het verzamelen van data. Gebruik deze data om te zien welke vormen van interactie echt werken en welke misschien een beetje bijschaving nodig hebben. 

Keep it real 

Last but not least, houd het authentiek. De interactie moet een natuurlijke aanvulling zijn op de leerstof, niet een geforceerde zodat de aandacht juist wegtrekt van wat echt belangrijk is: het leren. 
 

Ga jij de uitdaging aan? 

Om even terug te komen op waar het allemaal om draait: interactie is geen leuk extraatje, het is een must. Het houdt je deelnemers scherp, verhoogt het leerrendement, en creëert een gevoel van saamhorigheid dat zo waardevol kan zijn in een online leeromgeving. 

Ben jij al bezig met het integreren van interactie in je online trainingen? Of heb je misschien twijfels of vragen over hoe je dit effectief aanpakt? Ik ben superbenieuwd naar jouw ervaringen en gedachten. Drop ze hieronder in de reacties. 

Nu je bent meegenomen op deze muzikale reis door verschillende online tools, hoe ga je dan zélf je eigen ‘leermelodie’ componeren? Ben je klaar om je online trainingen van een ‘klik-en-kijk’-ervaring om te toveren naar een dynamische, interactieve leeromgeving? Je weet nu dat het verschil kan maken tussen een verveelde deelnemer en een gemotiveerde, betrokken deelnemer. 

Dus, wat ga je doen? 

  • Ga je een quiz in je volgende module inbouwen? 
  • Wil je een discussieforum starten om gesprekken te faciliteren? 
  • Of ga je voor de volledige beleving met interactieve video’s? 

Welke keuze je ook maakt, onthoud: interactie is niet alleen maar ‘leuk om te hebben’, het is een onderdeel van effectief leren. 

Jouw ervaringen 

Ik kan wel blijven praten over het belang van interactie, nu wil ik van jou horen. Welke technieken heb je al geprobeerd? Of ga je proberen? Wat werkte en wat niet? Heb je tips, tricks of gewoon een vraag? Laat het weten in de reacties hieronder. Laten we samen het online leren en trainen beter maken! 

Blijf leren en blijf groeien!

Natalie

Populair

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *