Als startende online trainer wil je jouw trainingen effectief en impactvol maken. Je wilt je deelnemers echt iets leren. Een krachtig instrument voor het ontwerpen van je online training is de piramide van Miller.
Maak in dit blog kennis met de piramide van Miller. En ontdek hoe je met deze piramide makkelijk je online training ontwerpt. Ik geef je een voorbeeld zodat je ziet hoe je dat doet. En je krijgt een praktijkoefening zodat jij er direct mee aan de slag gaat.
Wie en wat is George Miller en zijn piramide?
De Amerikaanse psycholoog ontwikkelde een model dat beschrijft hoe we informatie verwerken bij het leren. George stond bekend om zijn onderzoek naar het geheugen en informatieverwerking. En nu snel door naar die piramide. Komt ie!
Spreekt voor zich toch? Ik leg het toch nog even uit.
De piramide van Miller
- Knows (Kennis):
De basis van de piramide. Het gaat om het opnemen van kennis en begrip van de inhoud.
- Knows How (Weten hoe):
De lerende weet hoe de kennis wordt toegepast in de praktijk.
- Shows How (Laten zien):
De lerende demonstreert hoe de kennis in de praktijk wordt toegepast.
- Does (Doen):
Het hoogste niveau van de piramide. De lerende past de kennis en vaardigheden toe in de praktijk.
Duidelijk?
Hoe zet je de piramide van Miller in bij het ontwerpen van je online training?
Nu je de verschillende niveaus kent. Laten we kijken hoe je het model toepast.
Als we de piramide volgen doen we dat zo:
- Kennis
In het fundamentele basisniveau gaat het om informatie en begrip van concepten. Als online trainer geef je hier invulling aan door een duidelijke uitleg over de inhoud. Bied theoretische achtergrondinformatie. Deel relevante bronnen zoals artikelen en video’s.
- Weet hoe
Het tweede niveau is het toepassen van de beperkte kennis. Leg uit hoe je de kennis toepast. Laat zien hoe je de kennis toepast. Hier gaat het erom dat deelnemers leren hoe ze de ontwikkelde kennis gebruiken in praktische situaties.
Als online trainer ondersteun je hierin door oefeningen, casestudy’s en simulaties waarin deelnemers de geleerde concepten in de praktijk kunnen brengen. Integreer interactieve oefeningen en help je deelnemers de geleerde kennis toe te passen.
- Laat zien hoe
Het 3e niveau van de piramide richt zich op het demonstreren van vaardigheden door de deelnemer. En het daarmee ook aantonen van begrip van de inhoud. Laat de deelnemer oefenen in het toepassen van de kennis.
Faciliteer dit door het laten geven en maken van presentaties, video’s, webinars en praktijkdemonstraties. En alle andere vormen die je bedenkt van andere waarmee deelnemers hun vaardigheden en begrip aan anderen laten zien.
- Doen
Het hoogste niveau van de piramide is het geïntegreerd toepassen van de verworven kennis en kunde in realistische situaties. Dit betekent dat deelnemers in staat zijn om de geleerde concepten zelfstandig en effectief toe te passen.
Als online trainer geef je hiervoor casestudy’s, praktijkopdrachten, (groeps-)projecten of simulaties. Of bijvoorbeeld een proeve van bekwaamheid en een stage-opdracht. Het geleerde wordt toegepast in echte situaties.
De deelnemer past het geleerde toe in de praktijk. Buiten de oefenomgeving. Niet meer in de training.
Daarom meen ik ook dat je het echte leren niet kunt meten direct na je training. Maar dat is een ander onderwerp, ander blog. Over hoe je evalueert heb ik een blog geschreven: Less is more, het geheim van evalueren. Klik hier om dat blog te lezen.
Een voorbeeld.
Het ontwerp van je online training ziet er dan zo uit:
- Kennisoverdracht
Begin je online training met de beschrijving van de gebruikte kennis en concepten. Maak gebruik van verschillende leermaterialen, zoals presentaties, video’s, infographics of e-learnings, om deelnemers te voorzien van de benodigde informatie.
- Toepassingsoefeningen
Zorg ervoor dat de deelnemers de mogelijkheid hebben om de kennis toe te passen in realistische scenario’s. Laat voorbeelden zien van hoe de kennis in de praktijk wordt toegepast. Of bijvoorbeeld door simulaties en groepsdiscussies. Gebruik video’s, best practices, testimonials of live demonstraties.
- Demonstratie en voorbeeldmateriaal
Stimuleer deelnemers om actief deel te nemen aan de training. Dit kan door middel van interactieve elementen zoals polls, quizzen, break-out rooms voor discussies en individuele opdrachten die ze in groepen uitvoeren.
- Praktijkoefening
Laat je deelnemers bijvoorbeeld een casestudy doen. Laat ze daarvoor een echte casus gebruiken. Vraag hen vervolgens om de uitkomst of het resultaat te presenteren of te delen in een groepsdiscussie.
Nog een voorbeeld doen?
De piramide van Miller in actie in een online training over communicatieve vaardigheden.
- Weet:
Bied een online trainingsmodule waarin deelnemers de basisprincipes leren kennen van effectief communiceren. Inclusief verschillende communicatiestijlen en luistertechnieken.
- Weet hoe
Organiseer virtuele groepsdiscussies waarin deelnemers de geleerde communicatievaardigheden kunnen toepassen door middel van rollenspellen en praktijksimulaties.
- Laat zien hoe
Vraag deelnemers om individuele video-opnames te maken waarin ze een gesprek voeren en de geleerde communicatietechnieken demonstreren. Deelnemers kunnen deze video’s delen en feedback ontvangen van mededeelnemers.
- Doen
Stel deelnemers in staat om een communicatieplan te ontwikkelen en dit toe te passen in echte gesprekssituaties, zoals klantinteracties of teamvergaderingen. Deelnemers kunnen hun ervaringen en successen delen binnen de online trainingsomgeving.
Kortom, de piramide van Miller bied je een kader waarmee je als startende online trainer je training makkelijk ontwerpt.
Het begint met het bieden van kennis, gevolgd door het toepassen en demonstreren van deze kennis in de praktijk. That’s all!
Ik hoop dat dit blog je concrete handvatten geeft in hoe je de piramide gebruikt. Dat je jouw online training ontwerpt doordat je de 4 niveaus volgt.
Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met dit model.
Laat je het me hier weten?
Snap je Miller ook? Nu jij.
Lieve groet,
Natalie