Didactiek Trainen

Waarom denk je dat mensen 45 minuten naar je kijken?

Je drukt op ‘play’.
De video begint.

Na een paar minuten voel je het al.
Je aandacht verslapt.
Je ogen glijden naar je telefoon.
Je denkt aan iets anders.

Dan zie je de tijdsbalk.
Nog 38 minuten te gaan.

En wat doe je?

Je stopt.

Niet omdat het niet interessant is.
Maar omdat het te lang is

Lange lessen doden de aandacht

Je deelnemers willen leren.
Maar hun brein is geen eindeloze opslagruimte.

Na 10-15 minuten daalt de concentratie.
Na 20 minuten onthouden ze de helft niet meer.
Na 30 minuten haken ze mentaal af.

Als jouw video’s langer zijn dan hun aandachtspanne…
Dan geef je ze een reden om af te haken.

Kort. Krachtig. Toepasbaar

📌 Sneller leren = kortere lessen.
Niet in tijd, maar in impact.

📌 1 onderwerp per les.
Niet vijf concepten in één video.
Laat ze iets snappen en dan doen.

📌 Breek het op in kleine stappen.
Zodat je deelnemers meekomen.

Denk niet: ‘Hoeveel kan ik in deze video stoppen?’

Denk: ‘Wat is de kortste route naar begrip en actie?’

Wil je dat je deelnemers blijven kijken?
Dan moet je ze geen marathon geven, maar een reeks sprints.

Hoe kort en krachtig zijn jouw lessen?

Heb je vragen over het maken van je online videocursus of training?
Of wil je sparren? Plan nu een vrijblijvende online sessie via mijn website. Ik denk graag met je mee! 💬

Met lerende groet,
Natalie

Populair

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *